lördag 12 december 2009

Ur, ironisk synvinkel

I födelsedagspresent av mina föräldrar fick jag ett fint armbandsur. Den kändes lite tung i jämförelse med vad jag är van vid. Så när jag igår var i urbutiken för att få spännet justerat passade jag på att fråga om det fanns lättare modeller:
-Finns det andra modeller som är lättare? Jag är ganska svag, så nu är jag rädd att min vänsterarm ska bli oproportionerligt muskulös i jämförelse med högerarmen.
-Nej, svarade expediten, det ska inte kunna hända.

Kommentaren "det ska inte kunna hända" kan bara betyda en sak. Hon har tidigare jobbat med att sälja dvd-spelare, kameror, datorer eller annan modern teknisk hemutrustning. Och efter dessa år hoppar hennes standardsvar fram ur munnen på sig själv.

Om expediten hade läst MAD när hon var liten hade hon kunnat svara avsnoppande på min dumma kommentar, enligt Al Jafees modell. Här är några förslag på vad hon hade kunnat säga:
1. -Om du klipper av dig näsan kommer ingen reagera på att dina armar är olika stora.
2. .-Det löser du genom att stå med höger sida framåt, centralperspektivet gör att båda armarna ser lika stora ut.
3. -Om din vänsterarm blir mer muskulös blir det ju mer balans i förhållande till högerarmen. För du runkar väl med höger hand?

Jag behöll klockan. Den är fin.

2 kommentarer:

Fritte Fritzson sa...

15 kudos.

För övrigt skulle jag ordverifiera min kommentar med ordet "flazzl". Känns inte det också rätt mycket MAD?

Marcus Johansson sa...

Bra tänkt, Fritte.
Jag ville också få med termen "Alla ovannämnda", men det var ju från deras tester. Föregångare till dagens Facebooktester.