söndag 20 december 2009

Oslipats säsongsavslutning, bonuskväll och däremellan Prickprick


Tomas Högblom, finklädd.
Oslipats säsongsavslutning blev inte riktigt som den var tänkt. Både Aron Flam och Petra Mede var tvungna att ställa in. Och därför slängde vi in med kort varsel Paul Tilly, Anders Johansson och Tomas Högblom som gästkonferencier.

Nour El-Refai.
Det är alltid knivigt att genomföra en föreställningar med betydande ändringar. Risken att publiken förblindas av sina tidigare förväntningar är stor. Vi hade gjort allt vi kunnat för att sprida nyheten om de inställda besöken, men visste inte riktigt i vilken stor utsträckning informationen hade gått fram. Men det visade sig snart att publiken i den slutsålda lokalen var på gott humör redan från början. Det blev en höjdarföreställning som säkert inte hade överträffats ens om allt hade gått som planerat.
Men en kvinna bad faktiskt om pengarna tillbaka.
-Jag kom hit för Petras och Arons skull, sa hon i pausen.
-Tråkigt att höra, sa jag. Vi är verkligen ledsna. Om du går hem nu så ska du självklart få dina pengar tillbaka.
-Jag vill inte gå hem.
-Men..?
Och så tittade hon på mig med en blick som sa "jag vill bara ha mina pengar tillbaka, men eftersom det är en härlig kväll här så vill jag också stanna kvar".
Hon stannade kvar. Och hennes pengar fick ligga kvar i vår kassa.

Anders Johansson visar semesterbilder.
Tomas var fantastisk som konferencier, och alla andra komiker gjorde också toppenframträdande: Fritte, Embla Löw-Larsen, Paul Tilly, Nour El-Refai, Emma Knyckare och Anders Johansson. Jag fick chansen att visa min nya film, och den här gången funkade tekniken som den skulle. Skönt som fan.
Full sån tur hade jag inte på Prickprick dagen efter. VGA-sladden som jag hade med mig till Fritte projektor funkade inte ihop med två honändar. Snälla människor på Af-borgen hjälpte mig leta efter en som funkade, eller en S-video-sladd som kompensation. Förgäves.
Det spelade inte så stor roll. Jag hade räknat med att något skulle gå åt helvete så när det var dags för insläpp gick jag över till plan B istället.
Jag hade väldigt roligt på scen. Publiken var fantastisk i den slutsålda salen. Embla, Emma, Nour uppträdde också här. Erik Börén och Cecilia Ramstedt delade på konferencierskapet. Dessutom fick publiken se Valle Westesson, Måns Nilssson och en rejäl dos Kristoffer Appelquist. En lika härlig kväll som på Oslipat kvällen före.
Kristoffer Appelquist hade sin kameraman Emil med sig. Den senaste veckan har han åkt runt på olika ställen och spelat in material till en turné-dvd.
Bara därför slängde vi faktiskt också ihop en extrakväll i Tangopalatsets källare. Eftersom vi var sent ute med PR så var lokalen faktiskt inte fullsatt den här gången, men det var tillräckligt många för att det skulle bli en väldigt skön kväll. Huvudsyftet var som sagt att Appelquist skulle spela in sin dvd, men jag, Fritte, Tomas och Nils Lind hann också med att skoja.

Kristoffer Appelquist i källaren.
Det blev en väldigt bra kväll. Jag skulle nog påstå att kvällen i sig hade räckt till en hel dvd. Precis som Prickprick-kvällen hade gjort. Men det där är Appelquists angenäma problem att klippa ut godbitarna ur dessa fulländade smörgåsbord av humor.
Efteråt splittrades komikerna på ett sätt som är ganska ovanligt för ett Oslipatarrangemang. Själv umgicks jag med mina vänner Henrik, Jaana och Erika. Jag har fina bilder på Henrik. Men eftersom jag glömde att fråga honom om det var okej att publicera dem så lägger jag ut en av ovanstående bilder en gång till istället...

2 kommentarer:

PB sa...

Jag såg ditt framträdande på prickprick och det var "tur" att tekniken strulade. Ett av dina bästa framträdanden tyckte jag.
Kompisen jag tog med tyckte du var bäst av alla den kvällen. Grattis, eller nått.

Marcus Johansson sa...

Tack, det var kul att höra.