tisdag 8 december 2009

Teknik

Idag var en sån där dag som fick mig att minnas varför jag övergav mitt liv som videoredigerare.
Min erfarenhet är att teknik är 40 % pålitlig. Om jag köper en teknisk pryl så är chansen 40% att den helt och hållet funkar som den ska. I 60% av fallen är något fel. Om jag ska göra något utöver det vanliga som involverar teknik så är chansen 40% att det går smärtfritt.
Idag var mina odds nere på noll procent.
På torsdag ska jag visa en film. På julshowen The Christmas Experience på Babel. Därför skulle jag överföra VHS till min hårddisk, och det snabbaste sättet som fanns tillgängligt för mig var via en omväg på DVD, som min snällaste kompis Linus Lindell hjälpte mig med.
Ingengting. Absolut INGENTING gick smärtfritt idag.
-När jag kollade igenom VHS-banden fastnade ett band i videon så att jag var tvungen att skruva isär den.
-När jag skulle föra över banden till DVD, så visade sig att just den här apparaten inte kunde bränna till någon av de tre sorters DVD-skivor jag hade med mig. Som tur var kunde Linus låna mig en som funkade.
-När jag skulle föra över filmen från DVD till hårddisk ägnade jag timmar åt att få det att funka. Trots att det gick helt utan problem när jag testade på samma sätt igårkväll. Nu gick inget att överföra till hårddisken. Det slutade det med att jag fick ladda ner ett demoprogram som kunde rippa filmerna.
-Filen som rippades gick inte att se på min dator. Efter att jag hittat konverteringsinställningarna i demoprogrammet fick jag till slut in filmerna i sebart skick.
Kom gärna och titta på torsdag. Om du gillar att se en projektor som krånglar.

1 kommentar:

Nisse Lind sa...

Jag jobbar konstant på att projektorn inte ska krångla... men jag lovar fan ta mig inget. Skicka filmen till mig så fort den är klar.