onsdag 5 januari 2011

Matkrönika 2010

2010 var ett matår som ville mycket. Rent smak- och kvalitetsmässigt var medelnivån inte ovanligt hög. Men fanns uppfriskande höjdpunkter, fyllda av ungdomlig djärvhet.
ÅRETS NYHET
Alldeles nyligen har jag insett storheten med lammkorv. Den enklaste av rätter kan vara förtrollande god. I min favoritköttaffär på Ystadgatan har de billig lammkorv som är så god att man nästan svimmar. Vardag och fest smälter samman i lättåtkomlig lycka. Jag hälsar framtiden med ett leende.
ÅRETS RÅVARA: LAX

Rökt lax i Simrishamn, på konstrundan.

Det råder ingen tvekan om att 2010 var laxens år. Jag och Marja upptäckte tidigt styrkan med lax i tunnbrödsrulle med pepparrotsvisp och bladspenat. En uppfriskande start på morgonen.
Laxen är också central i min och Marjas ständiga sushifavorit EarthquakeDalaplans utmärkta sushirestaurang Chill Out.
Laxen var också inblandad i en av årets verkliga höjdpunkter: på Marjas födelsedag besökte vi Laxbutiken vid Falkenberg, och gick loss på de små delikatesserna. Det var en dröm som gick i uppfyllelse.
ÅRETS MATRESA:


Dessa ostron gav mig magknip. Det var det förstås värt.

Londonresan i juni gav ett några kulinariska höjdpunkter. Michelenbelönad lunch och sushi i världsklass, bland annat. Henrik Jönsson lotsade mig på livsnjutningens färd.

ÅRETS MEST PRISVÄRDA:

Jag älskar smörgåstårta. Folk som är osäkra på sig själva vill gärna definiera denna maträtt som "bonnig", men vi som har en välförtjänt stabil självkänsla vågar erkänna att det är väldigt gott. Även om vi delar smak med underklassen i detta fall.
Kafékedjan Mormors kafé lämnar en del att önska när det gäller inredning och atmosfär. Men deras smörgåstårta i portionsstorlek gör att man vill komma göra ett besök emellanåt. Åter igen visar laxen hur viktig råvara den är. Ett lika bra alternativ till smörgåstårtan är dessutom laxbakelsen.

ÅRETS ROCK'N'ROLL


systrarna Floreks födelsedagsfest kastade man tårta på varandra redan innan folk var fulla.
Det vittnar om ett respektlöst förhållande till mat. Fast på ett bra sätt. Tufft.
ÅRETS VISUELLA UPPLEVELSE:
Sveriges tredje största pumpa 2010.
ÅRETS HISTORISKA HÄNDELSE (I MITT LIV)


Den självklart viktigaste mathändelsen förra året var att jag smakade surströmming. Läs mer om det här.
Jag har inte ätit surströmming igen. Men det har hänt två eller tre gånger att jag har känt mig pyttelite sugen.

Andra kandidater i denna kategori var att jag lyckades äta mig mätt på sushi och att jag hittade ett knäckebröd som inte bara kändes okej att äta, utan som jag faktiskt tyckte var jättegott.
ÅRETS MEST EFTERLÄNGTADE

Lammburgare på restaurang Kalk. Jag hade längtat efter burgaren i ungefär ett år. Och var fullkomligt vrålhungrig när jag fick in den.

ÅRETS SÄMSTA:
Rätten på bilden åt jag på Entré, och var årets bottennapp. Jag har ätit äckligare saker 2010. Men anledningen till att det ändå är årets bottennapp är att jag gjorde dumheten att göra samma misstag två gånger. Två gånger har jag sett exakt samma bild och tänkt "det där ser inte så dumt ut..."

ÅRETS "BRA FÖRSÖK"
En av de bästa sakerna som hänt 2010 är att jag upptäckt den oansenliga lilla vietnamesiska restaurangen på Ahlmansgatan. Både lunchen och kvällsmenyn kan kandidera till Årets Mest Prisvärda.
I december tänkte jag att jag kunde spara lite pengar genom att laga en måltid som var inspirerad av en av restaurangens rätter. Glasnudlar med kycklinglever. Resultatet: helt okej. Det var gott. Men inte lika gott som på restaurangen. Och eftersom den innehöll många lite udda ingredienser som jag sällan använder så blev det inte billigare att laga hemma. Inte när man äter ensam, i varje fall.
ÅRETS "INTE SÅ BRA FÖRSÖK".
I september spontanhandlade jag benmärg på Matdax i Hökarängen. Det slog mig att jag aldrig har smakat det, och jag fick lust att testa. Någonstans inom mig ringde det en liten klocka som sa att det inte var så enkelt att laga till benmärg. Att det inte är vilken ingrediens som helst. Utan att det kräver ett fancy recept.
Men jag ignorerade alla mina onda aningar och fortsatte min spontana matlagning.
Det smakade pecka.
Som tur var så helgarderade jag med en entrecóte också.
ÅRETS "VET INTE OM JAG GILLAR DET ELLER EJ"
japanfesten i september fick jag ta del av japansk matkonst. Med mycket stark betoning på umami. Det smakade umami hela vägen.
Än idag kan jag fortfarande inte bestämma mig för om jag tyckte det var gott eller inte.
ÅRETS MEST FÖRBISEDDA


Jag älskar tunga, men i år väntade jag alldeles för länge med att äta det. Jag bättrade mig på det yttersta. Med ett fåtal dygn kvar av det gamla året hittade jag billig gristunga i Matdax i Hökarängen. Tyvärr tillagade jag den lite oskickligt. Koktiden blev för kort. Det smakade lite... som att ha ganska rå gristunga i munnen.
En nämnvärd kandidat i denna kategori är langosrestaurangenSimrishamnsgatan. Det är hög tid att reclaima langosen från stadsfestivalerna!

ÅRETS BÄSTA
Marjas födelsedag uppfylldes en dröm. Vi kalasade på laxbakalser på Laxbutiken.
Ja, detta var sannerligen laxens år!

Inga kommentarer: