måndag 10 januari 2011

Dåligt Telenor

Jag hatar att vara konsument. Varje gång jag ska köpa en vara eller tjänst vet jag att jag kommer att känna mig lurad. Frågan är bara hur.
När jag skaffade mobilt bredband hos Telenor pratade jag med försäljaren i 45 minuter för att reda ut alla villkor och slippa otrevliga överraskningar. En bit av dialogen gick så här:
Jag: -Jag vill inte ha någon bindningstid. Det är viktigt för mig att ha friheten att byta operatör när jag vill.
Säljaren: -Då ingår inte modemet.
Jag tänker efter en god stund.
Jag: -Men i så fall kan jag faktiskt tänka mig att betala för modemet. Min frihet att kunna byta operatör är så pass viktig för mig.
Och så betalade jag 800 kronor för det. Tyvärr fanns inget modem inne i butiken, så de skulle skicka det med posten.
Idag, nästan två veckor senare, kom det fram. På paketen stod det "Opertörslåst i 12 månader".
Jag tog mig direkt till butiken och pratade med säljaren igen.
Jag: -Det står på modemet att det är operatörslåst. Det vill inte jag ha.
Säljaren: -Så är det alltid.
Jag: -Men det visste ju inte jag.
Säljaren: -Tyvärr. Det är inget att göra något åt.
Jag: -Jo. Ni kan köpa tillbaks det.
Säljaren: -Det är ingen ångerrätt på det.
Jag: -Men om jag hade vetat att det var operatörslåst hade jag inte köpt det. Den informationen fick jag inte.
Säljaren: -Men du frågade inte efter det. Du frågade bara om det fanns bindningstid på avtalet.
Jag: -Men jag visste ju inte om att det förekom något som heter operatörslås på modem. Hur kan jag fråga om något som jag inte alls känner till? Jag sa ju till dig i början av samtalet att jag inte haft mobilt bredband innan och behövde information.
Säljaren: -Och jag gav dig information. Men du frågade inte om modemet var operatörslåst.
Jag: -Men jag har ju aldrig hört talas om att modem kan vara operatörslåsta. Hur kan jag då fråga efter det? Om jag säljer en bil till dig och du kör iväg och du plötsligt slungas ut ur bilen av en katapultstol, kan jag då försvara mig med att säga "du frågade inte om bilen har en katapultstol?".
Säljaren: -Det är inte samma sak.
Jag: -Men det är det ju. Jag visste inte om att modem kan vara operatörslåsta. Du vet. Men du berättade det inte för mig.
Säljaren: -Jag kan ju inte veta hur du tänker.
Jag: - Det kan du ju om du lyssnar på vad jag säger. I sammanhanget berättar jag att det känns viktigt för mig att kunna byta operatör. Därför köper jag modemet, istället för att binda mig och få det gratis. Då är det ju väsentlig information att jag inte kan använda modemet med någon annan operatör.
Säljaren: -Men det visste inte jag att du tänkte göra. Du skulle ha berättat för mig att du ville använda modemet med ett annat kort, och då skulle jag ha berättat för dig att det inte går. Alla operatörer säljer sina egna modem som är låsta.
Jag: -Menar du att det inte finns modem att köpa på andra ställen som inte är låsta?
Säljaren: -Det finns det... kanske*.
Jag pratade mycket länge med säljaren. Men det var lönlöst.
Det finns ingen ångerrätt, och man kan inte begära att få information som är viktig i sammanhanget. Bara den information som leder till att man vill köpa. All annan information måste du be specifikt om. När du redan vet det.

*Det finns det definitivt. Till exempel här.

4 kommentarer:

Torbjörn sa...

Hej!

Mitt tips är att du mailar kundombud@telenor.com med ditt problem.

Ev får du bättre hjälp av dem.

Marcus Johansson sa...

Tack för tipset!

Jag är tyvärr lite för cynisk för att tro att det ska gå. Men det kan ju vara värt ett försök.

Du är snäll som visar förståelse, Torbjörn.

Torbjörn sa...

Nästa steg kan vara att posta din historia på http://www.fairshopping.se/ . Då får Telenor skämmas offentligt också :)

Hoppas att det löser sig.

Anonym sa...

Jag känner med dig Marcus... Kolla mitt fail:
http://synapser.digitalbalans.com/#post112