fredag 28 januari 2011

Lösningen på all världens energiproblem

Man kan tycka att det borde ha blivit en större nyhet. Man kan tycka att nyheten om att all världens energiproblem nu är lösta borde rönt mer uppmärksamhet än att Ingvar Kamprad varit lite lurig med hur mycket pengar han tjänar på IKEA. I förlängningen innebär det ju faktiskt också att de flesta miljöföroreningarna försvinner. Och nu när vi inte längre är beroende av fossila bränslen så tar vi också bort en stor bevekelsegrund till att kriga. Är det ingen som vill skåla med mig?
Jag tänker i alla fall fira det här med att sätta på varenda hushållsmaskin jag har och ha ljuset tänt även nattetid. Jag ska ge E-On en rejäl skjuts på vägen innan elektriciteten blir snudd på gratis. Vilket enligt de italienska uppfinnarna bör ske strax innan våren.
Åter igen är det italienarna som är på frammarsch. Italien har en rik tradition på vetenskapsmän som ser möjligheter där andra ser problem, allt från Leonardo Da Vinci till Severino Antinori. Jag kan förstå en viss skepticism. Tidigare lyckade fusionsexperiment har alltid avslöjats som fusk. Men den här gången har försöken lyckats upprepade gånger, och experter bedömer det som trovärdigt.
Patentansökan är inlämnad. Jag ser fram emot det här avsnittet av Dragon's Den.

Inga kommentarer: