torsdag 4 februari 2010

Musik Direkt

Fortfarande inte utvilad efter Malmö Comedy Festival åkte jag i tisdags taxi till Lund tillsammans med Kristoffer Jonzon, Åsa Ahlander och Petter "Peps" Svensson. Jutytjänst. Musik Direkt -musiktävlingen för ungdomar mellan 13-19 år. Distriktsuttagning.


Obduction of a saint.

Nu kan man ju undra varför just jag valdes ut att bedöma ungdomar som tävlar i musik. Svaret är enkelt. Jag har så jävla bra smak.


Juryns ordförande Kristoffer Jonzon intervjuas.

När jag satte mig ner för att avnjuta första bandet blev jag lite rädd. Jag läste att genren var "melodisk death metal" och jag kände att det kunde krocka med att jag kände mig dagen-efter. Men faktiskt inte. Istället fick Obduction of a saint mig att piggna till.


Degpungsen.
Det visade sig att Obduction of a saint inte var ensamma om att vara bra. De tävlande höll en överraskande hög kvalitet och det kändes, på riktigt, orättvist att vi i juryn bara kunde låta två nummer gå vidare.

Sara Vikström Olsson
Men som tur var så vann ändå rätt artister. Den ena som gick vidare var Sara Vikström Olsson. När hon spelade fick jag en känsla av att jag i framtiden kommer att berätta om just det ögonblicket på Musik Direkt när jag såg henne första gången.
Jag hade säkert känt likadant med de andra vinnarna, Degpungsen, om det inte vore för att jag faktiskt redan sett dem en gång på Jorden Runt. Och på onsdag ska jag få se dem igen. På Oslipat. Vilken tur att jag har så bra smak så att jag kan bestämma såna saker lite hastigt.

Inga kommentarer: