tisdag 9 februari 2010

Kycklinghjärtan


Kycklingen anses tradiontellt sett inte vara en "modig" fågel. Tvärtom, enligt t ex amerikansk kultur. Men jag tycker ändå att kycklingens hjärta har en smak som omfamnar mig i en mjuk trygghet. Det kanske inte är en äventyrlig smak. Men en smak full av tillförsikt. En smak som säger "Jag har levt livet. Kanske inte lika intensivt som Mickey Rourke. Men jag har stigit upp till jobbet varje dag, och jag har behandlat mina medmänniskor på ett schysst sätt". En vuxen smak som landar i sig själv.
Tillsammans med rösti, stjälkselleri och jalapeños blir det till och med sexigt. Som ett eftermiddagsknull med någon man har älskat länge.

3 kommentarer:

Tomas sa...

Jag tror dig, men det ser ut som tillagad älgskit.

Anonym sa...

Kycklinghjärtan har jag inte ätit sedan jag genomskådade min mor som påstod att det var "bra mat".

-Molly

Zabina sa...

Åh dina liknelser och metaforer. Shit vad jag älskar dem.!