söndag 21 februari 2010

Museet i Kristianstad

Igår var jag och Marja på museet i Kristianstad. De hade invigning av den nyare delen av C400, utställningen om Kristianstads historia som Marja har illustrerat serier till.


C400 är en väldigt fin utställning, och den har varit en publiksuccé. Den har allt man kan önska sig av en utställning på ett museum: knappar, filmer, faktarutor, ljudeffekter, bilder och en trägris som låter när man klappar den.
Marjas serier är tänkta att rikta sig till barnen och var därför lågt placerade. En del var så lågt placerade att även barn som druckit sig fulla på Baileys kan krypa omkring och njuta av dem.
Museet hade mycket annat intressant att titta på också, förutom C400. Jag tyckte att avdelningen om skånsk film var snygg, och jag uppskattade att de hade satt upp en liten hyllning till en av mina mest älskade standuprutiner.

En annan avdelning av museet handlar om naturkatastrofer. Där finns en klättervägg med blinkande lampor där man kan utmana varandra på spel. Marja och jag spelade ping pong, och Marja vann med fem-noll. Jag är ingen dålig förlorare, men jag vill bara nämna i förbigående att hon spelade fegt och defensivt.


Lavalampa.


Marja är så naturligt rolig att till och med hennes självmordsförsök får mig att le.

1 kommentar:

Balloonfighter sa...

Jag kanske borde gå in på muséet. Jag pendlar ju ändå till Kristianstad från Malmö typ varje dag och står vid centralen och är rastlös och väntar på tåg. Tack för tipset.