fredag 26 februari 2010

Standup Kalmar och Tid


Johan Ranner på scen.
Igår uppträdde jag på Standup Kalmar. Det var väldigt roligt, och lite annorlunda.
Det som var annorlunda är att Fredrik Palmquist, som driver klubben, låter komikerna själva bestämma hur länge de ska köra. Som arrangör blir jag lite smått chockad av att höra något sånt. I min värld är det lite som att bryta en naturlag. Men Fredrik menade att komikerna brukar göra bättre ifrån sig när de inte behövde vara så fixerade vid tiden.
Först ut var den lokala talangen Max Svensson. Han gjorde debut. Han hade aldrig stått på en scen innan. Han valde att köra tio minuter.
Och det gick riktigt bra! Det skrattades ungefär så mycket som det brukar göra i början av en standupkväll.
Johan Ranner uppträdde sen, och han valde att uppträda i tjugo minuter. Han inledde med att repetera de två minuter som han skulle framföra dagen efter på Talang 2010. Efter det var publiken igång, och det var skrattfest hela vägen.
Efter en paus var det min tur. Jag rundade av kvällen med ca 35-40 minuter. Jag vet inte exakt. Jag unnade mig lyxen att inte titta på klockan så noga. Det var skitkul att stå på scen. Jag tog det lugnt och kunde ägna mig åt precisionstiming på allt det material som jag har sagt hundratals gånger. Det kändes lite som att skämten fick nytt liv.


På väg hem till hotellet. Dimma. Vad gjorde man innan folk hade Google maps i sina mobiler?
Det blev en fenomalt bra standupkväll. Arrangemanget gav perfekta förutsättningar. Lokalen var fin, ljudet var bra, och framför allt så hade det gjort så pass mycket reklam att lokalen var helt full med folk. Jag och Johan fick bo på ett hotell som serverade schysst frukost. Jag älskar hotellfrukostar. Och till frukosten hade vi ett trevligt samtal om sexistiska skämt med en akrobattjej som hette Manda. Hon och Johan hade träffats på bussen dagen innan och hon hade sett första akten av ståuppkvällen. Det är coolt att vara on the road. Man träffar andra komiker och en akrobattjej. Snackar lite värderingar. Och sen skiljs man åt helt osentimentalt.

Inga kommentarer: