onsdag 2 september 2009

Stockholm Comedy Festival, och lite annat

Efter Svenska Standupgalan hängde jag kvar i Stockholm en vecka.
På onsdagen uppträdde jag på Komikaze, och på torsdagen såg jag standup på Malmen. Dessa dagar var Marja och uppträdde nere i Malmö, vilket jag kan tycka var lite onödigt inplanerat av ödet. Men Jonatan Unge och Aron Flam tog fint hand om mig. Aron visade mig ett underbart Hummusställe på Ringvägen som jag skulle rekommendera om jag kom ihåg vad det hette. Torsdagen inleddes stämningsfullt med att jag och Aron hade ett fint samtal om lidande. Aron menar att lidandet är vad som gör oss empatiska gentemot andra människor, och jag tyckte det var tänkvärt. Om man någon gång har slagit sig på tummen med en hammare är det svårt att se en Helan och Halvan-film utan att känna medkänsla.
På fredagen såg jag Klungans föreställning Det är vi som är hemgiften. Den var bitvis fullkomligt briljant. Trots att det fanns inslag som var snubblande nära "konstnärlig" folkhögskolekabaré så gillade jag rubbet.

På Vip-terassen på Södra Teatern. Stockholm Comedy Festival. On top of the world.
Klungans föreställning blev startpunkten för min vistelse på Stockholm Comedy Festival. På lördagen gjorde Oslipat en gemensam föreställning med Nour El-Refai. Jag och Fritte fick glädjen att presentera några av standupens framtidshopp: Emma Knyckare, Marja, Cecilia Ramstedt, Josefin Johansson och Sandra Ilar. Resultatet var kalas.


Cecilia Ramstedt på Oslipats timme på Kägelbanan.
Senare på kvällen såg jag skön standup med Bill Burr, Henrik Schyffert, Babben Larsson och Jessica Kirson. Jag tyckte att det var en jätterolig föreställning men om någon av komikerna läser det här så vill jag passa på att ge konstruktiv kritik.
Henrik - var dig själv. Vi gillade dig som du var i The 90's där du inte var rädd för att blotta din egen sårbarhet. Du behöver inte spela tuff.
Babben - prata mer om sånt som intresserar mig. Jag bryr mig inte om hur det är att vara kvinna och ha fyllt femtio.
Jessica - you should reflect on how your material adds to our stereotypical views on certain groups of people.
Bill - be more original.

Henrik Elmér med kanske tvättade händer efter toabesök. På Vip-terassen.
På lördagen bjöds det till en hejdundrande fest. Gratis öl och vin. Stämningen på topp. Jag fick reda på en kul sak när jag pratade med Schyffert. Han nämnde vilka som hade varit hans två favoritgig som ståuppkomiker, och det visade sig att jag varit närvarande vid båda. Jag är hans musa. Jag borde följa med honom på turné. Lite som Art Garfunkel fick följa med Paul Simon.

Fritte Fritzson på Boulevardteatern.
På söndagen uppträdde jag på Boulevardteatern tillsammans med Fritte och Jesper Rönndahl. Det blev en ganska bra föreställning som nätt och jämnt var prisvärd. Om Fritte och Jesper läser det här vill jag ta tillfället att komma med lite synpunkter.
Jesper - prata mer om genusproblematik. Dina skämt är lite ytliga.
Fritte - prata mindre om genusproblematik. Du behärskar inte ämnet.

Marja och Evelyn Mok. Med Stockholm Comedy Festival-underlägg.
Måndagen började fint. Jag och Marja såg Filippa Bark och Döden på dvd, inspelad från TV. Det kändes väldigt intimt och vackert att gråta ihop. Nästa gång Marja hälsar på ska jag sätta den där scenen där cancersjuka Debra Winger tar farväl av sina barn i Ömhetsbevis på repeat. Eller en Helan och Halvan-film.

4 kommentarer:

Fritte Fritzson sa...

Till skillnad från dig, som behärskar tematiken till fullo. Nu ska du bara locka fram skratten också...

Isak eliassonisak@hotmail.com sa...

Hej! Vet du hur man kan få tag på Filippa bark och döden på DVD? Den är så SJUKT himla bra. Vill verkligen få tag på den!

Stockholm sa...

Ja, va ska man säja.
En Comedy Festival kan bli en helt ok festkväll.

Vilken festlokal kommer att användas?

Stockholm sa...

Festlokaler och festvåningar i Stockholm är helt överbokade och så ska det arrangeras ett "Stockholm Comedy Festival".

Hoppas att de inte bokar upp alla festlokaler.