torsdag 24 september 2009

Oslipat Svart 2

Igår hade vi säsongens andra Oslipat. För första gången kunde vi bjuda på en komiker från Amerika. Yannis Pappas har följt med Magnus Betnér hit. Jag förutsätter att Magnus har gett honom löften som saknar täckning. Eller så lovade Magnus det han kan garantera: en spritfest som endast kan mätas med en charterresa till medelhavet.
Yannis Pappas lyckades leva upp till svenskarnas fördomar om hur bra amerikanska stand up comedians är: förbannat bra! Vi som har varit i USA och kollat på stand up vet att det är långt ifrån alla komiker som är bra där. Men Yannis Pappas tillhör de som höjer sig långt över medelsnittet. Jag nickade instämmande när han pratade om varför han inte är fullständig libertarian: folk är alldeles för jävla knäppa i huvudet. Det har länge varit min egen käpphäst. Jag tycker att nyliberalernas människosyn är rörande vacker. I deras ögon uppstår rättvisa om alla ges fritt spelrum eftersom alla är kapabla att förverkliga sig själva om de bara tillåts göra det. Det är en fin tanke. Men det funkar inte i praktiken.

Kvällens stora dragplåster var förstås Magnus Betnér själv. Det var väldigt roligt att se honom. Han var så där avslappnat spjuveraktig som han är när han är som bäst. Som en tolvårig gängledare på en ödetomt med obegränsat förråd av fyrverkeripjäser och massvis med ännu okrossade fönster.
Det var också kul att återse Dag Sörås. Han gjorde dundersuccé förra gången han var på Oslipat. Den här gången hade publiken lite svårare att förstå vad han sa. Det var synd, för han var egentligen precis lika rolig som förra gången. Men han fick bra med skratt så länge de förstod vad han sa.

Kvällen inleddes med att Robin Paulsson kom förbi och testade skämt inför sin TV-premiär. Det fick igång skratten. Därefter steg Anna Braun upp på scenen. Detta vara hennes tredje gång på en standupscen, fast hon har mycket scenvana med sig sen tidigare. Och det märks. Anna är den sortens person som har en naturligt rolig utstrålning.
En annan som också har det är Marja Nyberg. Hon inledde andra akten. Eftersom hon låter mig ligga med henne så är det svårt att vara opartisk. Men om jag inte vore partisk så skulle jag nöja mig med att skriva att det gick fantastiskt bra för henne och att publiken älskade henne. Precis som förra gången hon var på Oslipat.

Inga kommentarer: