fredag 12 november 2010

Oslipat Grå 5


Tora Larsson i logen. Micke Hallqvist och Joanatan Unge i spegeln.
I onsdags satt jag vid ljusbordet på Oslipat. Huvudnumret var Shazia Mirza. Vi är mycket stolta att vi kunde presentera henne för vår publik och hon tog hand om andra akten själv. Intelligenta skämt, framförda på ett lojt sätt. Oerhört personligt, till och med privat. Intressant hela vägen.
Men redan i första akten hade publiken fått se en tajt halvlek fullproppad med bra humor. Fritte satte igång kvällen mycket bra som konferencier. Anders Sparring gjorde en fantastisk insats som första komiker. Det var första gången han stod på Oslipats scen. Jag kände mig säker på att Oslipatpubliken skulle älska honom, och det var kul att se att jag fick rätt. Därefter gick Tora Larsson på och gjorde en jättebra insats, precis som hon alltid gör. Micke Hallqvist var ytterligare en komiker som publiken aldrig har kunnat se på Oslipats scen innan. Micke är väldigt ny på ståuppscenen, men visar redan prov på både bra skämt, ambition att göra något annorlunda och känsla för komposition. Och publiken gav också stor och välförtjänt uppskattning tillbaks. Nils Lind gjorde det som kännetecknar honom: levererade mycket starka skämt, med en lätt surrealistisk ton. Personligen tyckte jag att det var extra kul att se Nils använda en del av de kaninskämt som han skrev på experimentkvällen På Begäran -ett skott från höften. De fungerade perfekt och fick minst lika mycket skratt som de andra skämten.
Första akten avslutades av Jonatan Unge, och det var som vanligt så briljant att man som komikerkollega blir arg på honom. Istället för att dölja min avundsjuka så förtiger jag hans insats från och med nu.
Det var ovanligt få komiker som hängde med ut till Tröls efteråt. Men vi var ändå ett fint litet gäng: jag, Fritte, Shazia, Nils, Erik Bören, Johannes Finnlaugsson och Anders Sparring. Jag, Anders och Nils satt kvar till stängning. Sen gick jag och Anders hem till mig. Det ena ledde till det andra och det slutade som man kunde anat om man studerat blickarna vi gett varandra under kvällen: vi satt en god stund i mitt kök och pratade om standup från ett klassperspektiv.

Shazia Mirza.

3 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Fler samtal om standup från ett klasspersektiv! Jag tror på såna samtal. De känns väldigt Marcus Johansson. Och Anders Sparring.

Marcus Johansson sa...

Vi borde göra det på scen.

Börén sa...

Var jag på Tröls? Det måste jag ha förträngt. Konstigt, för det verkar som att vi hade trevligt.