torsdag 2 september 2010

Tre höjdpunkter från Lunds humorfestival

1. VALLES KÖTTHATT PÅ RIKETS SAL-SHOWEN

Jag kan inte nog tacka för denna upplevelse av Mögelbloggen live. Sällan upplever man att historia skrivs framför ens ögon, och näsa.
Närmare Jackass än så här har vi inte varit i Sverige sedan Gert Fylkings lavemangs-TV.

2. PETER APELGREN

Kort sagt: han var så rolig som hans rykte säger. Hundra skämt per minut. Ett unikum.


3. DIREKTSÄNT

Kristoffer Appelquist som Bubba, och Sven Ahlström som Alessandro.

Det finns ingen föreställning som har betytt lika mycket för mig som Direktsänt. Under några år på nittiotalet var Direktsänt på Ensembleteatern den enda riktiga ljuspunkten i Malmös nöjesutbud. Jag vill inte förringa den andra scenkonsten som fanns då. Men Direktsänt var mer än en föreställning. En gång varannan vecka fick man vara en del av en familj, och återse sina kära kamrater i följetongen. Det var storartad karaktärshumor. Man kände och älskade personligheterna som man fick lära känna. Inte helt olikt hur man fått lära känna Klungans karaktärer.
Nu återuppstod Direktsänt efter tretton års dvala. Jag var tjugo år igen.

Andra höjdpunkter för mig personligen var de föreställningar jag själv medverkade i: Oslipat och Improstandup.
Nu ska jag iväg till Stockholms Comedy Festival. Där medverkar jag ikväll på Kägelbanan Östra 18.00. Södra Teatern. Kom dit!
Och se även galan på lördag. Då är jag och Fritte konferencierer som vanligt.

Inga kommentarer: