söndag 5 september 2010

Svenska standupgalan

Igår hölls Svenska Standupgalan.
För min egen del innebar det att lång tids förberedelse fick sin utlösning. Jag och Fritte var konferencierer för tredje året i rad. Den här gången började Södra Teaterns scen kännas hemtam. Men med den här sortens uppdrag kan man ändå inte luta sig tillbaka på någon rutin.
På ett tidigt stadium insåg jag och Fritte att vi inte skulle kunna tävla med förra årets omtyckta musikalnummer, så därför valde vi att gå tillbaks till rötterna och satsa på att göra ett rustikt, om än inte kosmogoniskt, upplägg.
Jag är mycket nöjd med resultatet. Det kändes bra och kul. Jag är stolt över att jag lyckades stappla mig igenom sångtexterna, och glad att jag hade Fritte bredvid mig som kunde visa publiken hur riktig sång låter. Men det är långt ifrån Frittes enda förtjänst. Det är alltid lätt och roligt att jobba ihop med honom. Ibland glömmer jag hur tillfredsställande det är, eftersom jag är så van vid att göra det.
Det var också väldigt kul att jobba med musikerna: Elin Hörberg, Amanda Savbrandt och Elin Larsson.
Dessutom gjordes galan roligare av alla komiker som kom och hoppade in och roade publiken: Johan Glans, Amy Shumer, Jesper Rönndahl (som obegriplig dansk komiker) och Sissela Benn (som gjorde det som i mina ögon var galans höjdpunkt när hon visade hur det såg ut när Filippa Bark försökte sig på standup).


Soundcheck. Elin Larsson, Amanda Savbrandt och Elin Hörberg.
Jag brukar alltid tycka att priserna på Svenska Standupgalan går till människor som förtjänar det. Men i år kändes det som att juryn hade gjort extra bra val.
Jesper Rönndahl fick priset som Bästa Nykomling, och även om man som vanligt kan diskutera prisets namn så kändes det roligt att han fick lyftas fram lite extra på det sätt han förtjänar.
Klubben Lobbyn fick hederspriset –ett självklart val, det enda priset som jag enkelt kunde gissa på förhand.
Magnus Betnér fick priset som årets Manliga Komiker och höll ett ovanligt blödigt tal för att vara Magnus Betnér.
Zinat Pirzadeh fick priset för årets Kvinnliga Komiker, och höll ett hjärtligt och mycket roligt tal där hon bland annat tackade sin nuvarande pojkvän för att han ”inte var sektledare”.

Magnus Betnér, Ola Söderholm och Agneta Wallin.
När Amy Shumer skulle få det nyinstiftade priset Best of the fest, syntes hon inte till. Jag trodde att hon hade blivit informerad på förhand som de andra pristagarna. Men när prisutdelarna Özz Nûjen och Anders Åhlander gick ut på scenen var det ingen som visste var hon var. Jag sprang så fort jag kunde till logen där jag hittade henne pratandes med sin mamma i telefon. Hon trodde inte på mig när jag berättade att hon skulle ta emot ett pris, nu, men följde ändå med av ren nyfikenhet på vilket upptåg jag hade på gång.
Ola Söderholm fick priset Tändstickan, och använde priset till att försöka bränna lite skepp i sitt tacktal. Han ägnade sig inte åt några personliga påhopp, men redovisade med all önskvärd tydlighet vad han tyckte om det ena och det andra i branschen. Utan att ta någon hänsyn till om han trampade på några tår. Det var coolt att se. Han får aldrig mer komma till Oslipat.

Ola Söderholm, Jesper Rönndahl, Özz Nûjen och Amy Shumer.

Inga kommentarer: