måndag 20 september 2010

Özz på Glasklart

I fredags besökte jag Glasklart Humor för första gången. Det är en humorklubb som kompletterar Oslipat väldigt väl. Publiken är en helt annan än Oslipats publik. I baren hörde jag folk säga saker som "Jag är set for life, jag behöver aldrig mer jobba i hela mitt liv" och "Du får tur om du jobbar hårt". Det är kommentarer man sällan hör på Oslipat.
Kvällen avslutades av Özz Nûjen. Det var häftigt att se. Han visade exakt hur man ska bemöta Sverigedemokraternas argument. I ett inlägg här resonerade jag lite om hur man borde göra. Och Özz ägnade stor del av sitt gig åt att rent praktiskt visa hur det går till: man får aldrig gå med på Sverigedemokraternas premisser. Anledningen till att så många inte klarar av att debattera med dem är att de utan att reflektera över det har en underliggande värdegrund som faktiskt liknar Sverigedemokraternas. Özz var extremt modig och sa bland annat "Jag kom inte hit för att bli svensk. Jag kom hit för att slippa bli förtryckt och få lov att bevara mina traditioner och mitt språk". Det är säkerligen inte vad de som röstat på Sverigedemokraterna vill höra. Men det är vad de behöver höra. För jag tror faktiskt inte att de verkligen har reflekterat över det.
Efteråt kom det fram två män till Özz och sa att de hade tänkt att rösta på Sverigedemokraterna, men att de nu hade tänkt om.

Inga kommentarer: