lördag 28 augusti 2010

Alumas humorkväll

I tisdags var jag tillbaks på Hedmanska gården. Precis där jag stått kvällen innan. Jag hade hjälpt tidningen Aluma att organisera en humorkväll, och jag var även konferencier.
Det blev en mycket fullmatad, och mycket lyckad kväll. Stora delar av Malmös humorgrädda var där. Och en och annan underbar utsocknes komiker också.

Klas Ingelaz.
Kvällen började med en paneldiskussion med rubriken "Får man skratta åt hemlösa". Jag var moderator och satt och snackade med Nanna Johansson, Jonatan Unge, Kalle Lind och Jennie Järvå (chefredaktör på Aluma) om humor och ansvar. Det kändes roligt och intressant.

Fritte Fritzson (människan)
Därefter spelade det underbart kärleksfulla dansbandet Klas Ingelaz. Förmodligen det enda dansbandet som jag gillar på ett icke-ironiskt sätt.

The Bernadottes.
Sist på kvällen hade vi en tre timmar lång humorkavalkad. Mest standup, men även sånger och sketcher. Listan över medverkande är så lång att internet inte har tillräckligt med plats för att jag ska nämna alla. Så därför nöjer jag mig med att rikta ett stort tack till alla som ställde upp och gjorde kvällen till den succé den blev.

Ryska Posten.
Jag vill också tacka våra sponsorer:
VTM RIV AB
CITY GLAS

och ABSTRAKT MEKANIK (som har en hemsida som du inte vill missa)



Jonatan Unge förbereder sig.

Hela humorkvällen var en slags uppföljning till tidningens temanummer om humor.
I det framförs tanken att det tyder på en nedlåtande attityd när man värnar om vissa grupper av människor och säger att de inte tål att skojas med. Det blir ett sätt att förstärka deras utanförskap.
Därför skojades det friskt om hemlösa och andra utsatta grupper. På Oslipat och många andra ståuppscener skulle det inte vara en svår uppgift, eftersom publiken är van vid den här sortens humor. På en scen på Malmöfestivalen var det inte lika självklart att balansgången skulle lyckas. Men det gjorde det den verkligen. Det blev en fin och rolig kväll, som jag ska minnas med ett leende på min ålders höst.


Anna Granath och Amelia Nörgaard.

Inga kommentarer: