söndag 24 maj 2009

I Arvika


Fritte uppträder på konsthallens bakgård.
Igår uppträdde jag och Fritte på Arvikas Kulturnatt. En kulturnatt som erbjöd så vitt skilda kulturyttringar som tårtkalas, barn som framförde den grekiska tragedin Antigone, instrumentbytarevenemang, modevisning och standup comedy.
Det var jag och Fritte som stod för det sistnämnda. Mellan klockan sex och sju skojade vi på konsthallens bakgård.
Fritte gick upp och rev av en halvtimme. Han var väldigt rolig och jag skrattade gott åt hans improvisationer. Publiken bestod av ungefär femtio stycken Arvikabor i skiftande åldrar.
När Fritte var klar gick jag upp och lekte iväg en halvtimmes comedy. Jag hade mycket spelglädje och kunde också improvisera mycket. Här hade jag gärna bjussat på lite rörliga bilder. Men när jag bad Fritte filma mig med min mobilkamera så betonade jag att han inte behövde överanstränga sig som kameraman och att jag mest "var intresserad av ljudet". Fritte tog mig ovanligt bokstavligt på den punkten.
För att vara en stad på inte mer än 16 000 invånare är Arvika ganska festivalintensiv. Den här lördagen krockade Kulturnatten med Viksholmsfestivalen. Martin Davidsson och Karl Sparre som driver klubben Get Up Stand Up, och hade anlitat oss till Kulturnatten tog med oss dit.

Vilken sorts festival är Viksholmsfestivalen? En sån festival där man sitter vid vattnet.
Viksholmsfestivalen är en intim liten festival. Startad i mitten av sjuttiotalet. Men traditionen bjuder att ständigt nya unga arrangörer tar över varje år, och kanske är det därför den fortfarande inte är något hot mot Arvikafestivalen.
Något hundratal ungdomar fanns på plats. Framför allt hårdrockare med genuin klädsel. Spinal Tap hade lätt kunnat smälta in i mängden. Underbart. Stämningen var fin som fan -även om några av oss var hyfsat nyktra.
Vi avslutade vårt besök på sommarens första rockfestival med att se Killroy. Lokala storheter i Arvika, även om de numera har flyttat därifrån. De var bra som fan. Röjiga som The Who, fast med en finessrik orgel á la tidig svensk nittiotalsrock.


Killroy på scen.

Inga kommentarer: