lördag 9 maj 2009

Hos Unge

De senaste två dygnen har jag varit i Stockholm på en blixtvisit. I torsdags uppträdde jag för gymnasietjejer på Kulturama på Shetlandsponny Comedy Club. Det blev en sjusärdeles trevlig kväll. Min egen insats på scen är jag inte mer än måttligt nöjd med. Men det var hur trevligt som helst att hänga kvar i logen och prata comedy med komikergänget. Jag har inte varit i Stockholm sedan tidigt i höstas. Det finns ingen vettig anledning till det. Bara att man inte längre är tvungen att åka hit för att giga tillräckligt ofta eftersom standupscenen i Skåne har växt så bra. Men jag måste skärpa mig. Det finns många anledningar att hälsa på i Stockholm. Framför allt eftersom det är så härligt att umgås med alla underbara människor.

Jonatans Unges bokhylla är precis som vilken vanlig bokhylla som helst hos en ung man. Grand Theft Auto IV, skruvmejsel, klädsamt många Cecilia Hagen-böcker.


Den här gången sov jag hos Jonatan Unge. Det var naturligtvis hur trevligt som helst. Han ska tillbringa sommaren i Malmö, och min magkänsla är att den här sommaren kommer att bli den som alla andra somrar måste mäta sig mot i framtiden. Nattbad, cigarrer och samtal om frågeställningar som kändes pretentiösa redan på gymnasiet.



Fredagen började väldigt lugnt. Jag stannade kvar hemma hos Jonatan och spelade Grand Theft Auto IV på hans dator. Jag tog med en polare ut och drack sprit. Därefter körde jag honom rattfull hem. Det gick bra, men jag var nojig eftersom snuten var oss i hälarna. Sen bjöd jag en annan kompis på kabaret. Tyvärr uppskattade han den inte. Han hade tråkig attityd redan från början, och när han fortsatte gnälla på vägen hem tog mitt tålamod slut. Då sköt jag ihjäl honom med mitt hagelgevär.


På kvällen mötte jag upp med Sandra Ilar. Vi hann umgås en stund och spela lite spel på en spelhall innan det var dags att gå till Norra Brunn för att se bland andra Fritte Fritzson uppträda. Det var en bra show Norra Brunn bjöd på. Efteråt mötte jag och Sandra upp med Jonatan och tillsammans önskade vi förgäves att det fanns ett nattöppet kafé. Varför finns det inga nattöppna kaféer? Vi fick nöja oss med en restaurang, och sedan en hotellobby. Vi pratade om religion, rädslor och skoterkörning på vatten. Att träffa roliga komiker och prata allvar är det bästa jag vet.


Det sista jag gjorde innan jag lämnade Stockholm idag var att ta en promenad med Jonatan. Han tog med mig till en kändiskyrkogård, en gratisfärja och ett område som såg ut som Västra Hamnen i Malmö. Gräsänderna betedde sig konstigt där. Vi förstod inte om honan var kåt eller rädd. Jag vill inbilla mig att vi är bättre på att tolka signaler hos människor.



På Jonatan Unges vägg. Ända sedan sin insats i Grillad har Jonatan känt ett släktskap med unga män som har fått en för stor uppgift som de inte riktigt varit mogna för.

Inga kommentarer: