onsdag 1 april 2009

Oslipat gul 4


Dominik Henzel och Åsa Håkansson i logen.

Oslipat gul 4 blev en av Oslipats bästa kvällar någonsin. Jag är kär i den kvällen. På ett bra sätt.
Direkt när jag klev upp som konferencier möttes jag av publikens varma vrål, och jag kände att jag inte behövde göra annat än att njuta.
Efter att jag pratar med publiken ett tag släppte jag på Dominik Henzel, som inledde kvällen fenomenalt med tajt standup. Sedan gick Embla Löw-Larsen. Hon var fullkomligt underbar med sin väldigt säregna stil. Hon har inte kört mer än fem gånger, men det jag såg gav definitivt mersmak.
Efter att Embla hade uppträtt gick jag ut och handlade tidningen, och precis då kom Batman och pratade med publiken om det orimliga i att straffa brottslingar som har en allvarlig psykisk störning. Pingvinen, till exempel.
Jag kom tillbaka lagom så att jag hann se Åsa Håkanssons debut på en standupscen. Det blev en mycket lyckad debut!
Sist i första akten uppträdde Fredrik Andersson. Som vanligt var han exceptionellt rolig.


Cilla Domstad.
Efter pausen gick jag upp och drog igång andra akten. Publiken var fullkomligt fantastisk och min spelglädje var hundra procent.
Efter en liten stund var jag tvungen att lämna scenen ifrån mig. Cilla Domstad gick på och var makalöst rolig. Cilla har en förmåga att köra rakt igenom publiken med sin energi. Och man blir gärna genomkörd.
Måns Nilsson var kvällens näst sista komiker. Han uppträder väldigt sällan på standupscener, men det hindrar inte honom från att vara superproffsig när han väl går upp på scenen. Han har förmågan att bli kompis med publiken direkt. Det kändes väldigt skönt att se honom prata om den senaste tidens händelser i hans liv.
Simon Svensson avslutade kvällen med rykande färska skämt från humorugnen. Han är en ekvilibrist. Jag njöt i fulla drag av hans snillrika skämt. Allra sist läste han upp en dikt som gav kvällen sitt rätta utropstecken.
Måns Nilsson.

Inga kommentarer: