fredag 2 april 2010

Oren standup


Moa Lundqvist föreläser om Paraklonismen.
I lördags hade Oslipat säsongens andra experimentkväll. På temat Oren Standup utforskade komikerna vad man kunde hitta på om man gick bortom ståuppkomikens programförklaring "en ensam komiker på scen endast utrustad med mikrofon".
Den specialintresserade kan läsa ett initierat reportage här.

Stockholmskomikern Fredrik Andersson vaktade projektorn.
Tre saker som jag tar med mig från kvällen:
1. Powerpoint och bilspel är väldigt bra för kreativiteten. De flesta av kvällens komiker valde att på något sätt jobba med detta.
2. Den kulturella överklassen (Jonatan Unge) har bra koll på sin släkt. Det är väl lättare när man kan släktforska med hjälp av Wikipedia.
3. Inte ens Möllanvänstern tar Earth Hour på allvar. I valet mellan angelägen symbolhandling och ytlig humorföreställning väljer de det senare.

Anne-Lie Rydé

1 kommentar:

Kringlan sa...

Jag håller inte riktigt med dig. Experimentet var lyckat på det sättet, att det tydliggjorde hur välfungerande den klassiska standup-formen är. Det var bara i undantagsfall som rekvisitan tillförde någonting, framför allt inget som inte hade kunnat kompenseras av ett annorlunda manusskrivande och framförande.

Vilket också var min poäng med mitt framträdande. Allt som hände för mig, var att fokus flyttades från texten, till mer lättköpta poänger som en lösnäsa.

Vet inte varför just standup-comedy är det område där jag utmärker mig som konservativ. Men så är det tyvärr.