måndag 19 april 2010

Improstandup i Stockholm

I helgen höll jag en workshop på Stockholms Improvisationsteater i Improstandup.
Jag var nervös. Det kändes osäkert att hålla en kurs i ett format som fortfarande håller på att utvecklas. Det finns inget färdigt facit som säger hur improstandup ska gå till. Vi bygger på med nya erfarenheter hela tiden. Jag ville hålla i workshopen för att dela med mig med de erfarenheter vi har gjort hittills nere i Malmö. Men det fanns stunder då jag undrade om jag inte tagit mig vatten över huvudet.
Inte minst för att improstandup är svårt. Jag tycker ju att det är svårt, även om jag har femton års improvisationsteatererfarenhet. Hur skulle jag då kunna lära ut det till en grupp komiker som aldrig ens sett formatet innan?

Lunch på lördagen. Hanna Danmo väljer sushi från en meny där styckpriset blev dyrare ju fler bitar man köpte.
Jag är van vid att undervisa improvisationsteater. Och där kan jag våga lova snabba resultat direkt. Samspelet med de andra medspelarna gör att man snabbt kan slappna av och känna sig trygg med att det är allas och ingens ansvar att det blir roligt att se på. Men med improstandup är det betydligt svårare. Även om man delar scen med andra så gör man i de flesta övningarna en individuell soloinsats. Det är lätt att bli självmedveten och få prestationsångest. Och detta är humorns och kreativitetens värsta fiender.
Jag är väldigt glad att Niklas Folkegård var med. Eftersom han har mycket stor improvisationserfarenhet, och varit med på improstandup två gånger, så kunde han vara både deltagare och fungera som ett stöd för mig och komma med väldigt genomtänkta synpunkter.
När vi väl hade uppspel på söndagskvällen skedde en förlösning. Trots att publiken bara bestod av fyra personer så skrattades det oavbrutet, och spelglädjen vann över nervositeten. Det blev en kanonbra föreställning, helt enkelt. Det kändes som en triumf efter allt hårt arbete som alla hade lagt ner.
Själv gick jag också därifrån med en rad mycket bra förslag på nya övningar och föreställningsmoment, som deltagarna hade hittat på. Om det finns något som jag är missnöjd med från helgen så är det att jag inte hade avsatt mer tid för att hinna testa alla dessa idéer.


Gruppen skriver utvärdering.

Inga kommentarer: