måndag 22 mars 2010

Tidsmaskin på Teaterns Dag

I lördags var det Teaterns Dag i Malmö. Jag gick och tittade på mina improelevers föreställning. De har bildat en egen grupp nu som heter Iscensättarna. Jag kände mig som en stolt förälder i publiken.
Kvällen avslutades med en fest på Kong. Jag gick mest dit för att lyssna på när Markus Karlsson sjöng egenöversatta Chet Baker-låtar. Det är alltid en fin upplevelse. Tyvärr var jag tvungen att gå hem tidigt. Som alltid på lördagar, eftersom jag måste vara pigg när jag undervisar impro dagen efter. Oftast stör det mig inte alls eftersom jag brukar tycka att det är roligare att undervisa impro än att vara ute och festa. Men den här gången kändes det lite tråkigt att inte kunna stanna kvar. Festen påminde om 2002. De stora kulturfesternas tid på Kristianstadgatan. Den var lika ambitiös och hade samma härligt flummiga stämning. Och överallt såg jag människor som var med 2002 också. Den enda skillnaden mot Kristianstadgatans dagar var att 33 cl öl kostade 40 kr istället för 15. Hans Appelquist sa "fast det är ju mer rimligt faktiskt, så slipper arrangörerna gå back". Hans har förlorat sina ideal.


Inga kommentarer: