fredag 27 augusti 2010

Oslipat tolkade Jakob Hellman

I måndags gav vi föreställningen "Oslipat tolkar Jakob Hellman" på Hedmanska Gården. Det var en del av Malmöfestivalen. Trots ledsamt regn fylldes hela innergården upp av publik.
Som tur var slutade det att regna när föreställningen kom igång. Jag och Fritte värmde publiken tillsammans, och redan från början kände jag en skön känsla i kroppen. En känsla som aldrig försvann.
Under hela föreställningen satt alla medverkande på scen och drack té tillsammans. Det kändes fint, även om jag också tyckte att det kändes svårt att inte kunna gömma mig när jag ville gå igenom mitt material i huvudet en gång till. Men det var det värt. Jag gillade att närheten till de andra medverkande var en del av föreställningen.
Föreställningen var uppbyggd på det sättet att en komiker gav sin version av en Jakob Hellman-låt, och därefter spelade Jakob låten. Det var ett upplägg som överträffade alla mina förväntningar. Växlingen mellan skämt och allvar bildade en oerhört vacker helhet. Övergångarna blev faktiskt mjukare än vad jag hade kunnat gissa. Alla komiker var mycket bra. Det skrattades ordentligt. Och när Jakob Hellman spelade var stämningen magisk.
Själv gick jag upp sist eftersom jag hade snott åt mig Jakob Hellmans stora hit Vara vänner. En låt som har betytt mycket för mig. Jag hade redan en hel del material som passade in på den. Men det mesta av mitt material var nyskrivet. Det var en speciell känsla att stå på scenen. Det fanns en annan lyssning hos publiken än den man är van vid i ståuppsammanhang. Jag tror att det har att göra med att vi varvade ståupp och låtar. Dels blir man inte lika uttröttad när man också får höra musik och inte bara prat, och dels gav själva låtarna en inramning som redan från början kunde ge en allvarligare klangbotten till det man sa. Det är en föreställningsform som känns helgjuten.
Efter föreställningen kände jag att jag gärna hade gjort om föreställningen. Fast jag var också lite avundsjuk på publiken, som i avslappnat tillstånd hade fått se den framifrån.
Det är nog första gången jag känner så efter en ståuppföreställning.

SETLIST
Tårarna, tolkad av Emma Knyckare
Tårarna, framförd av Jakob Hellman
Tåg, tolkad av Fritte Fritzson
Tåg, framförd av Jakob Hellman
Du är allt jag vill ha, tolkad av Sara Andersson
Du är allt jag vill ha, framförd av Jakob Hellman
Stora havet, tolkad av Jesper Rönndahl
Stora havet, framförd av Jakob Hellman
Vara vänner, tolkad av Marcus Johansson
Vara vänner, framförd av Jakob Hellman



Läs mer om Oslipat tolkar Jakob Hellman här, här, här och här.

Sara Andersson framför Du är allt jag vill ha. Det roliga med den här bilden är att jag ser ut som den ballögde i Pasolinis Saló.

Inga kommentarer: