söndag 18 januari 2009

Hur Dr Bergström bor

Igårkväll träffade jag min vän Dr Bergström, som jag inte sett på länge. Vi var ett gäng som spelade sällskapsspel hemma hos honom i hans nya lägenhet. En trea på Kristianstadsgatan.

‒Bor du här ensam, frågade jag.
‒Nej, Klara och jag delar på lägenheten. Fast just nu bor hon i andra lägenheten. Vi delar på två lägenheter.
‒Ni delar på två lägenheter?
‒Ja. Hyran blir ju som att... ja... den blir ju lite mer än om man hade en lägenhet var.... Men det är ju ganska skönt eftersom man kan ju ha samma frihet som om man bodde ensam.
‒Men varför har ni inte bara varsin lägenhet?
‒Vi ska ju få barn nu, så vi kände att vi ville ha en lägenhet som vi kunde ställa alla barnets saker i.
‒Nu har ni två lägenheter som ni kan ställa alla barnets saker i.
‒Ja.

Är det bara jag som tycker det här är konstigt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det låter alldeles lysande! Det är väl jättebra att kunna ha friheten av att ha en egen lägenhet allemedan barnet har fler valmöjligheter och kärlek av två personer.