fredag 9 oktober 2009

Oslipat Svart 3

För första gången någonsin missade jag hela Oslipat. Jag var på Tangopalatset före. Och efter. Men just själva föreställningen missade jag helt. Eftersom jag underhöll i Lund på en slags branschträff med studenter och näringslivsfolk.
Jag stod på två stolar utan mick och skämtade inför hundra människor. Satmtidigt stod Peter Wahlbeck på Oslipats scen för första gången. Om det hade korsklippts i en film skulle känslan ha påmint om scenen i Sam Peckinpahs Straw Dogs när Dustin Hoffman lurats iväg att sitta ensam på fågeljakt samtidigt som hans fru blir våldtagen hemma. Liknelsen haltar förstås på det sättet att man knappast kan säga att Peter Wahlbeck våldtog Oslipats publik. Men efter att ha hört skildringar från kvällen kan man väl säga att han tog sig an publiken med en våldtäktsmans entusiasm och fingertoppskänsla. Många berömde hans sätt att ha kul själv på scen. Spelglädje smittar.
Andra bloggar om Oslipat Svart 3:
Fritte

Inga kommentarer: