lördag 15 augusti 2009

Bästa stadsfestivalen

Dag ett på Malmöfestivalen inleddes med ett litet bakslag. Av all festivalmat hade Oslipat-stammisen Lusia Florek (låter inte som det stavas) rekommenderat polsk bigos i sin Facebook-status.
Jag blev nyfiken och provade. Polsk bigos såg ut som brunkål. Det smakade som brunkål. Det var brunkål. Men det kostade som riktig mat.


Polsk bigos.
Dagens första höjdpunkt var Jorden Runt på Moriskan. Världens bästa varieté -nu på en stor scen. Fritte var med och fick vara konferencier. Fast Valle och Kristoffer var också konferencierer som vanligt.
Allra roligast var terapin i bakgrunden. Teresa Tönisberg tog sig an Martin Johansson i hans livs första session. Ingen i publiken gick därifrån utan att vara ordentligt nyfiken på vad de pratade om. Jag försökte få Teresa att bryta sitt tysthetslöfte senare på dagen, men hon höll tätt.

Fritte, Martin och Teresa.
Dagens andra höjdpunkt var Världens Snabbaste Allsång. Också på Moriskan. Under Erik Böréns ledning. Allsångsmedley under en timme. 42 låtar. Efteråt var jag helt slut. Men stämningen var minst sagt på topp. Om du inte tror mig så kolla in nedanstående klipp.



Fotnot: Ett helt nytt avsnitt av Jorden Runt kan ses på fredag 20.00 på Moriskan, och likaså kan man uppleva ett nytt Världens Snabbaste Allsång på fredag 00.00 på samma ställe.

1 kommentar:

Fritte Fritzson sa...

Det såg kul ut. Nu på fredag ska jag gå på allsången igen. Och va ännu fullare än sist. Det kommer att bli magiskt.