torsdag 18 december 2008

Röd är död. Om att skänka pengar.

Oslipats Säsong Röd avslutades igår. Det var en kväll som hade ovanligt mycket ändringar i programmet, men det märktes inte på kvaliteten. Simon Svensson hoppade in som headliner med kort varsel och var fullkomligt självlysande på scen. Underbart att se.

Däremot är jag mycket besviken på resultatet av vår insamling till Musikhjälpen. Mitt mål var att samla in 2 miljoner kronor, vilket hade varit en lätt sak om bara alla i publiken hade gett 15ooo kr var. Men de snåla jävlarna i publiken gav mest småmynt. Jag kände mig som en uteliggare när jag gick omkring med insamlingsbössan.
Apropå det så vill jag bara klargöra en sak om ni inte redan har fattat det själva: när en uteliggare ber om "ett par kronor" så menar han egentligen flera tiotals kronor. Uteliggaren uttrycker sig bara lite underdånigt. Ger du uteliggaren ett par kronor så blir uteliggaren besviken. Jag har själv gjort det misstaget lite för många gånger. Numera chansar jag aldrig längre. Jag går bara förbi och låtsas att jag inte ser uteliggaren.

Inga kommentarer: