söndag 28 september 2008

Little murders


Det är viktigt att inte nöja sig med hur man är. Förändring är inte bara det enda konstanta i tillvaron, det bör också vara en ledstjärna. Den som inte rör sig framåt går bakåt.
Jag har insett att även jag som bloggare måste låta mig förändras och söka nya vägar.
Jag börjar förvandlas till en sån där bloggare som tipsar om saker som jag gillar genom att lägga ut Youtube-klipp.
Jag måste låta det hända.

Att tipsa om saker via Youtube är ett steg ifrån att modeblogga. Avgör själv om det är bättre eller sämre.
I grund och botten handlar det om att dela med sig av något som känns viktigt, utan att behöva slösa kreativitet på att skildra det själv. Den där killen som ockuperar stereon på efterfesten vill inte störa någon, han vill bara ha bekräftelse. Om han bara får dig att höra det han hör så behöver han inte känna sig lika ensam i universum.
Ett filmtips är aldrig bara ett filmtips. Det är en förhoppning om att någon annan ska vilja ta genvägen till ens själ.

Ikväll såg jag äntligen om Little Murders (1971). Det var på tiden. Jag hade glömt hur rolig den var. Filmen har onekligen en och annan scen som är lite för lång. Men eftersom den också innehåller så många scener som är små mästerverk i sig så platsar den ändå som en av mina favoritfilmer.



Little Murders innehåller filmhistoriens bästa kärleksförklaring:

PATSY: -Do you love me?
ALFRED: -I trust you.
PATSY: -Really?
ALFRED: -...I nearly trust you... I really nearly trust you.

Inga kommentarer: