onsdag 13 januari 2010

Avatar

I slutet av The perverts guide to the cinema för Slavoj Žižek ett resonemang där han menar att den artificiella världen inte är mindre verklig än det som vi kallar verkligheten (irl). En svag pojke som spelar tuffing i ett dataspel brukar beskrivas som en verklighetsflyende stackare som genom mediet kan manifestera sina ideal. Hans identitet i dataspelet beskrivs som inte verklig. Žižek menar att man mycket väl kan hävda att hans artificiella identitet är verklig och sann. Och man kan se det som att hans identitet är fångad i en biologisk varelse som av olika anledningar inte kan leva upp till sina ideal. Efter att ha sett Avatar fattar jag vad Žižek menar.
Jag gillade filmen. Den var gripande, häftig och romantisk. Filmens budskap var fint, och så lättolkat att även jag utan problem kunde fatta det i realtid. Men jag oroas över att hårt arbetande chefer inom råvaruindustrin och ansvarskännande befäl inom försvarsindustrin kan känna sig kränkta över den stereotypa gestaltningen av dem. Jag blev lite imponerad över hur underhållande jag tyckte filmen var, med tanke på att trailern jag sett avslöjade precis hela handlingen fram tills de sista fem minuterna.

Jag valde att se 3D-versionen. Det kändes lite dumsnålt att spara de där extra 40-kronorna och samtidigt missa att se den epokgörande nya 3D-tekniken. Men det är ju en vänlig gest av SF gentemot cykloperna att ändå låta filmen gå upp på biografen i platt format också. Fast jag är lite orolig att det runt om i Sverige finns gott om sparsamma familjefäder som tar med familjen på bio och låter barnen gå miste om den extra häftiga upplevelsen efter att han räknat ut att han sparar sammanlagt 160 kr genom att se det som han beskriver som "den riktiga filmen".
Jag tyckte att 3D:n funkade fint. Långt mycket bättre än i barnfilmen jag såg på Cosmonova i somras. Det ska bli intressant att se hur 3D-tekniken utvecklas i framtiden. Dataanimation som man blev imponerad av för femton år sen kan se väldigt ful ut nu, och jag misstänker att vi om tio år kommer att reagera på att t ex en del bakgrundsbilder ser väldigt platta ut i Avatar.
Rent effektmässigt är illusionen av djup inte så stark. Det är en häftigare upplevelse när saker sticker ut och ser ut att lämna duken. Tyvärr bäddar detta för en utveckling av porrestetiken som jag helst vill slippa. Vi kan väl bara hoppas att porrens viktiga närbilder av köttgrottan kommer att tvinga fram en teknisk utveckling som förbättrar djupet i bilden.

4 kommentarer:

Felix sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Felix sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Felix sa...

Naturen existerar inte, enligt Žižek. Han kan knappast mena att människan/dataspelaren är fast i en begränsande biologisk kropp. Det skulle vara att erkänna att biologin/naturen är i överläge gentemot psyket, libidot, intellektet eller själen. Och att lämna sin ursprungliga kropp för att bli sin avatar måste i Slavojs bok kvalificera som en mardröm. Avatar är Žižeks ideologiska motsats. Men renderingarna är väldigt fina.

Marcus Johansson sa...

"Fångad i en biologisk kropp" är kanske min suddiga minnesbild av vad han sa. Men jag tolkade som att den "artificiella" verkligheten och den "verkliga" verkligheten kan jämställas. Inte att naturen är i överläge.
Att psyket och jaguppfattningen lämnar en kropp för en annan skulle kunna ses som förverkligandet av en dröm. I så fall kan det också, baserat på vad Žižek säger om detta, leda till en mardröm. Men jag är inte säker på att det är så hans ord ska tolkas. Och om det är det, så tror jag inte att jag håller med honom (detta snackade vi ju om i lördags).
Men det är väldigt intressanta synpunkter du kommer med. Vi borde maila Žižek och fråga. "Beskriver Avatar en drömscenario eller ett mardrömscenario i dina ögon?"
Jag tror att Žižek är en sån som svarar på mail.