måndag 18 januari 2010

Bäddat för trubbel

Det finns ord som får mig att alltid stanna upp och tänka efter innan jag använder dem. Risken för sammanblandning är för stor. Menar jag sociolog eller menar jag socionom?
Jag är rädd att jag en dag ska begå ett fruktansvärt misstag. Att jag hamnar i en situation där jag intervjuar en arbetstrött kedjerökande soctant och kräver att hon ska förklara varför det finns så mycket renoverings- och inredningsprogram på TV just nu.
Eller att jag skickar ut en långrandig akademiker till en arbetslös ensamstående fyrabarnsmamma, och att det slutar med att akademikern ägnar timmar åt att förklara för henne att hon är en del av en struktur och att hon bara bidrar till den strukturen om hon fortsätter att köpa Amelia.
Kan vi inte ändra ett av orden? Snälla.

Inga kommentarer: