lördag 16 januari 2010

Smartare än en femteklassare

Are you smarter than a fifth grader?

En väldigt bra programidé som har resulterat i ett av de allra tråkigaste programmen på TV.
Vem vill bli miljonär möter Vi i femman. Det som är genialt med programmet är att barn korvstoppas med information dagligen i skolan som de hinner glömma innan puberteten kommer. I kombination med att vuxna har en självuppfattning som säger att de vet mer än elvaåringar.
Bäddat för skratt. Ändå är programmet oftast urtråkigt. Kanske beror det på något programmets estetik. Eller att tempot är så långsamt att målarfärg hinner stelna innan den tävlande svarar. Eller att de har hittat så odrägligt lillgamla barn att den lille killen i Jerry Maguire framstår som värsting.
I titeln hänger jag upp mig på ordet "smartare". De menar förstås "mer allmänbildad". Jag skulle vilja ta över showen, behålla namnet, och utsätta de tävlande för till exempel följande test:
-låt de tävlande vara med om en anställningsintervju och låt dem svara på frågan "vilka är dina sämsta sidor".
-gör Solomon Aschs klassiska grupptrycksexperiment med de tävlande. Fortsätt sen med att erbjuda de tävlande en cigarett och säg att alla andra röker, så man är ju tönt om man inte gör det.
-låt de tävlande köpa en TV-apparat. Erbjud ett års extra garanti för endast 200 kronor.
Sen kan vi börja snacka om vem som är smartast.
Bara för protokollet: Jag kunde frågan här ovan i videoklippet. Jag hade kunnat vara dollarmiljonär idag.
Men om programmet hade sett ut som jag föreslår så är risken stor att jag skulle gå tomhänt därifrån.

Inga kommentarer: