torsdag 19 november 2009

Oslipat Svart 6

Det var ingen vanlig kväll på Oslipat igår. Det var radioinspelning. Om du tillhör den majoritet av svenska folket som inte var där så får du en chans att lyssna på föreställningen den 8:e januari mellan 18.03 och 20.00.
Tora Larsson.
Publiksiffran nosade på fullsatt. Stämningen var präglad av kärlek och full av förväntan redan från början. Jag var konferencier och bredde ut mig lite mer än vanligt. Fritte gick också upp och körde lite oannonserat. Sen hade vi glädjen att presentera Tora Larsson. En väldigt ny rookie med stor talang som gjorde det lätt för publiken att gilla vad de såg. Kalle Lind pratade bland annat om Jaques Werup, Marie Göranzon och Jan Malmsjö. Förtjusande personporträtt i ett meningsfullt sammanhang, på just det sätt som Kalle Lind brukar skämma bort oss med. Därefter fick ännu en P3-komiker ta över. Josefin Johansson som pratade vad det är med saker. Hennes avslutande rutin om köttstorlekt och matematik framkallade stora skrattsalvor. Dominik Henzel levererade tio tajta och säkra minuter om snatteri och resor. Första akten avlutades av Jonatan Unge, som med helig dårskap pratade om dvärgar och om vilken roll han hade i skolan.
Fredrik Andersson var i publiken tillsammans med sin flickvän.

Pausen var riktigt jävla bra.
Elina du Rietz inledde andra akten jättebra med nio minuter rolig standup comedy. Hon skulle egentligen ha kört tio minuter. Hon får vara skyldig Oslipat den minuten.
Elina du Rietz.
Kvällen avslutades fenomenalt av André Wickström. Han var hos oss på Tangopalatset för ett år sen och körde ett långt set. Nu körde han ungefär en halvtimme, och jag hade inte hört mer än ungefär sammanlagt en minut tidigare. Men det var oavbrutet jätteroligt, och hans återkoppling till Toras pojkvän var kvällens höjdpunkt.
André Wickström.
Efteråt hjälpte Jonatan Unge självmant till att räkna pengarna från kassan. En fördomsfull människa skulle ha tänkt "typiskt judar att vilja fingra på pengar". Men jag säger så här: Det är modigt av Jonatan att våga erkänna att han gillar att fingra på pengar även om det så klart förstärker fördomarna mot hans folk.
Sen gick vi förstås till Tröls och drack öl och sög varandras kukar och snackade skit om alla som inte råkade vara på plats. Härligt så.

2 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Väl skildrat. Jag önskar att jag hade varit där!

Ola Söderholm sa...

Vad sa ni för taskigt om mig? Att jag är en arbetsnarkoman kanske?