söndag 31 augusti 2008

I en kväll som ännu blånar mot en natt






Fritte: —Vill du ha trygghet och tofflor, då får du söka en annan vän. Jag är för evigt på rymmen.
Marcus: —Ett brådmoget barn.
Kristoffer: —Vill du ha håriga hannar, är du bra dum om du stannar här.
Erik: —Jag vill vara vild i min ömhet, men aldrig vulgär.







Marcus: —Men jag ska vakta detta hjärta, och aldrig låta det förhärdas av all den smärta vi ska bära i dessa höstens bleka dagar.
Erik: —Jag har fått nog av alla lögner.
Tomas: —Och alla självutnämnda gudar.
Fritte: —Och alla heliga egon.
Tomas: —Och alla rättfärdigas högmod.






Cecilia: —I glädje var du gryningen, och hoppet utan gräns. I sorg var du som skymningen, en saknad mittemellan natt och dag.




Nils: —Och vi lekte med vår frihet, under samma heta sol.
Marcus: —Men dina jävlar fanns på riktigt. Mina var delirium.
Kristoffer: —Och den allra sista kvällen satt jag tyst och söp mig full. Och samma natt ni sprängde varuhuset sov jag av mitt rus.




Cecilia: —Nån annan bär sin längtan, och törstar efter sanning, och längtar efter något att bygga upp tillsammans.
Kristoffer: —Du är inte ensam.
Marcus: —Bara du vill se oss.

2 kommentarer:

Kalle Lind sa...

Jag noterar att min bror har lagt beslag på den enda tröja jag har i min ägo som är någorlunda anpassad efter min ålder och inte får mej att se ut som Carl Hamiltons värsta mardröm. Jag finner den här bloggen vara det absolut bästa forat att uppmana honom att lämna tillbaka den,

Unknown sa...

Jag tycker mer det ser ut som att Nils sjunger en förvirrad psalm maskerad till en blues, som säger "allt du gör på jorden ska du få igen".

Valle