onsdag 1 juni 2011

En fantasi jag hade nyss

Jag är bättre, men fortfarande inte frisk. Jag håller mig inomhus. I dessa moderna tider med TV, poddradio och internet behöver man inte bli lika uttråkad som förr i tiden. Man kan stimulera sig lite lagom utan att det känns alltför ansträngande.
Men ibland uppstår det saker i mitt huvud som får mig att undra om jag verkligen hanterar isoleringen på bästa sätt. Nyligen läste jag rubrikerna till en artikel på Sydsvenskans hemsida om att Skånetrafiken nu har infört ett helt kontantlöst system (igen, denna gång permanent).
Den småsinta konsumenten inom mig vaknade och följande fantasi utspelade sig i mitt inre:
Jag är på väg att kliva ombord på bussen. Då inser jag att jag har glömt mitt Jojo-kort hemma. Jag har också slut på pengarna på min mobils kontantkort. Irriterad kliver jag ombord på bussen och anstränger mig för att le mot busschauffören. Han sitter med svarta solglasögon, och verkar inte vara intresserad av mänsklig kontakt över huvud taget. Att arbeta med människor var aldrig något han varit intresserad av. Och att sluta sitt liv som busschaufför var ännu lägre ner på prioriteringslistan. Jag förklarar min belägenhet. Överdriver lite när jag säger att jag är "hemskt ledsen". Jag hoppas i ärlighetens namn att han bara okommenterat ska vinka in mig, på det sätt som jag ofta har fått åka buss när Jojo-maskinen eller kassan har krånglat. Men nej. Inte den här gången. Busschauffören tänker inte låta mig åka. Jag blir arg och halar upp en tjugokronorssedel. Mer än en krona mer än vad en kontantbiljett kostade när den var som dyrast. Jag lägger den där och går in på bussen. Nu får fanskapet tillkalla polisen om han vill. Jag har gjort vad jag kan för att betala, och jag tänker fan inte lämna bussen utan motstånd.
Hela fantasin var över på tjugo sekunder.

Är det bara jag som fantiserar på det här sättet?
Behöver jag mer KBT?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kay!
Jag är ett fan, men nu tycker jag att det räcker!
Varför skriver du inte om saker som är kul, för andra? (Man brukar gilla sin flickvän!!!)
Om du vill ha kvar mig som fan: nämn aldrig flickvän, berätta inte om du dricker folköl och använd inte utryck som "funderar på", "nästan bestämt".
I övrigt all good och tack för en, ibland, välskriven blogg!

Marcus Johansson sa...

Hej!

Nu blir jag nyfiken. Vad hade du för förväntningar när du sökte dig till min blogg? Och hur hamnade du här?

Tack för dina synpunkter. Kul med läsarrespons!

Anonym sa...

Nja, min metaironi var kanske inte glasklar. Fastnade just för de litterära kvaliteterna när jag satt och bläddrade bland humorbloggar.

Marcus Johansson sa...

Haha! Tack. Då vet jag.

Men bara så du vet: jag var en hårsmån från att låtsas som att min flickvän inte existerade, för din skull.