tisdag 7 juni 2011

Allt kött är hö



En morgon för några dagar ställde Marja en fråga till mig:
-Varför sjunger man "Allt kött är hö"?
-Va?
-Allt kött är hö. Varför sjunger man så?
-Gör man?
-I den där sommarpsalmen.
-Vilken?
-Den. Där man sjunger "Allt kött är hö...".
-Ingen aning. Det visste jag inte att man gjorde.


Jag har dålig koll på våra psalmer. Men jag kände igen melodin Marja sjöng på. Hennes fråga var lika ärlig som hundägarens fråga till Hasse Andersson i låten Änglahund. Så jag hjälpte Marja på det sättet man brukar hjälpa folk nuförtiden. Genom att uppmana henne att googla.



Det tog inte lång förrän vi fick ett svar. En bloggkommentar gjorde gällande att det rörde sig om en felöversättning. Min inre ateist triumferade över dumma kristna som uppenbarligen hade förlitat sig på en befängd felöversättning. Med samma överdrivna vördnad inför källan som Sveriges kulturjournalister kände när de recenserade Tomas Tranströmer efter stroken.
Men tyvärr var sanningen inte så enkel. Vid närmare efterforskning verkar det som att "allt kött är hö" är det som profeten Jesaja skrev. Tydligen är det en metafor för att vi människor är förgängliga.
Tomas Tranströmer skulle inte kunnat uttrycka det bättre.


Att den amerikanska barnkören här nedan dessutom sjunger psalmen på engelska utan att begripa ett enda av orden ger det hela ytterligare en vacker dimension...









1 kommentar:

Anonym sa...

Som ofta är fallet med oss människor så formulerar vi saker som uttrycker en intuitiv förståelse men utan att kunna hitta en rationell eller vetenskaplig förklaring bakom. "Allt kött är hö" blev känt för mig när jag för över tjugo år sedan började sjunga i kyrkokör. Detta sjungande bottnade inte i någon tro på någon gud, utan i mitt intresse sedan barnsben för musik, och speciellt av J.S.Bach´s musik. Nu blev det inte så mycket Bachmusik som jag förväntade mig i en kyrkokör men att sjunga var ju ändå minst halva glädjen.
Jag har genom åren också ägnat mycket tid åt att förstå "den fysiska verkligheten", både teoretiskt och praktiskt, och därför gav mig "allt kött är hö" en mycket djup och universell bild av vad som gäller för livet på planeten.
Växter (och fytoplankton) är de enda organismer som lever av solljus (via fotosyntesen) direkt medan djur, alltså även vi människor, inte äger denna egenskap utan måste gå omvägen via växter (eller andra djur, som också måste äta växter osv) för att kunna leva. Detta innebär ju att inget djurliv blev möjligt innan växter hade skapats på planeten, dvs inget kött(=djur) utan hö(=växter) eller som i psalmen: "Allt kött är hö".
Denna grundprincip för livet på planeten framgår ju med denna poetiska formulering i klart dagsljus, men vi människor är ju av naturen ofta mer tilltalade av "mjukare" uttryck för verkligheten då de även låter oss tro på alternativa (men inte nödvändigtvis felaktiga) förklaringar.