måndag 4 oktober 2010

Oslipat Grå 2, LKPG ha ha, Wisecrackers

Denna veckan ska jag stå på scen tre gånger, och det gjorde jag förra veckan också.

Det började med Oslipat Grå 2. Fritte Fritzson (människan) var konferencier och jag gick ut och inledde kvällen med att prata fem minuter om Sverigedemokraterna. Det får ni förmodligen höra mig göra lite även imorgon, om ni besöker Garva då. Resten av Oslipatkvällen var sannerligen fullmatad och tät. Carolina Svensson, Thomas Eriksson, Maggan Hammar, Erik Börén, Emma Knyckare och Kristoffer Appelquist gjorde tillsammans en underbar liten standupafton. Många var i toppform, men allra roligast tyckte jag att Erik Börén var. Han var extremt kraftfull och slipad. Ett av hans allra bästa gig någonsin, tycker jag.

Erik Börén.
Dagen efteråt tog jag med mig Jørund Larsen och Petrina Karlsson och körde upp till Linköping. Det blev en jättefin kväll på det fullsatta café M. Petrina är van vid att skämma bort publiken med succéframträdanden, och den här gången var inget undantag. Jørund gjorde väldigt bra ifrån sig också, och Ben Kearsley höll ihop det fint som konferencier. Det var också härligt att se Paul Strömberg som gjorde en liten comeback efter några månaders uppehåll. Hans skämt om adrenalinkick var fantastiskt. Själv avslutade jag kvällen med lite mer än en halvtimme där det mesta var skrivet i år. Det kändes väldigt tillfredsställande att rutinerna om Sverigedemokraterna, flyttning, tillväxthormon och döva kunde bilda en så bra helhet.
Dagen efter uppträdde jag på Wisecrackers på Västgöta nation. Det gick helt okej, även om jag tyckte att det kändes ringrostigt att uppträda på engelska. Många komiker uppträdde denna kväll. Ahmed Behran avslutade kvällen. Det var första gången jag kunde se honom uppträda på engelska och ryktet stämmer: han gör det lika bra på engelska som på svenska. Mycket bra.
Annars stod Steve Sarasini för kvällens stora överraskning i mina ögon. Jag vet inte hur länge han har hållit på, men han är mycket lovande. Bland annat pratade han om något som tusen ståuppare redan pratat om: vad koranen utlovar till de rättfärdiga i paradiset. Men till skillnad från andra ståuppkomiker hade han gjort lite research och kunde presentera helt andra upptäckter än det man brukar höra. Vilket på intet sätt var mindre roligt.

Palle Strömberg.

Inga kommentarer: