torsdag 7 oktober 2010

Åka buss

Titta noga på korten ovan.
Kan du se någon skillnad?
Den senaste månaden har jag svurit över att kortläsaren på Skånetrafikens bussar har signalerat "läsfel" varje gång jag har hållit fram mitt busskort. Irritationsmomentet har snabbt passerat förbi, eftersom det alltid har slutat med att jag fått åka gratis. Till slut låtsades jag inte ens ta notis om att lampan inte lyste grönt utan satte mig ändå. Fast på bussen till Lund igår avtvingades jag ändå taxan av chauffören, och jag bestämde mig att det var dags att gå till Skånetrafiken för att få ett ersättningskort. När jag letade efter kvittot upptäckte jag att jag under hela denna tiden har försökt använda SL:s kort i Malmö.
Det är knasigt att jag har tagit fel och inte upptäckt mitt misstag. Det är också minst lika knasigt att av det tiotalet busschaufförer som undersökt mitt felaktiga kort så var det inte en enda som upptäckte att själva kortet i sig var rent åt helsicke fel. Om jag var lika duktig på att bedra folk medvetet skulle jag bli en utmärkt hustler.
Men det är jag inte. Ikväll på väg från Pecha Kucha i Lund försökte Linda Backlund betala en familjebiljett för mig och Lotta Lewandowska. Chaffören trodde inte på att jag var barn. Kanske var det min skäggstubb som avslöjade mig.

Inga kommentarer: