onsdag 23 juni 2010

Surströmmingen hotad

Det jag inte visste när jag testade surströmming i måndags var att denna maträtt faktiskt är hotad. EU vill förbjuda den eftersom surströmmingen har för höga halter av bland annat dioxin.
Sverige har surströmmingsdispans till nästa år. Jordbruksminister Eskil Erlandsson träffade igår EU-kommissionären John Dalli för att förhandla och förklara varför det är viktigt för oss svenskar att få lov att äta giftig fisk som smakar avlopp. Det kan inte vara svårare än att sälja in idén att snus är en del av vår nationella identitet.
Jag tror inte att Elin Nordén medvetet ville förgifta mig. Kanske omedvetet. Men det som sker omedvetet kan man inte bli arg på.
Viktor Jusjtjenko. Så här hade jag kunnat se ut om jag tagit en portion till.

2 kommentarer:

Elin sa...

Detta kom som en chock för mig. Jag hade inget uppsåt, jag lovar... Men oavsett vilket så kommer jag äta surströmming igen, ränderna går aldrig ur.

Marcus Johansson sa...

Det är lugnt. Jag får återgälda genom att bjuda dig på ärtsoppa. Jag har ett recept från Johan III.