lördag 5 juni 2010

Malmö Komedifestival V

Ikväll var det dags för femte upplagan av Malmö Komedifestival. Som vanligt på På Besök. Det var genomgående en bra kväll med roliga komiker och med en lika bra stämning som när ett kompisgäng är fnittriga ihop.

Biggan Lowén.
Jag uppträdde och fick mycket beröm. Främst fick jag välförtjänt beröm för min nya skinnjacka som jag köpte igår. Skinnjackan är det enda klädesplagget i mitt liv som har skrikit "köp mig" när jag hittade den i affären. Över en natt har jag förvandlats från nebbish till sexsymbol. Just nu spärrar folk upp ögonen och säger "snygg jacka", men om ett år så kommer alla att ha vant sig vid att jag har jackan, och då kommer alla att bara associera Marcus med Snygg. De kommer att ha glömt bort varför. Det kommer bara att vara självklart att Marcus är snygg.
Risken är förstås att det här kommer att gå ut över min comedy. Att vara snygg är bra i många sammanhang. Men som komiker kan det vara till ens nackdel om man är för snygg. Jag måste alltså motstå frestelsen att bära jackan på scen. Om jag verkligen behöver ett ytterplagg på scen är det bättre att jag fiskar fram en manchesterkostym ur garderoben. Annars blir jag som Uffe Larsson, som förlorade the golden touch när hans fetma försvann.

Bilden gör den inte rättvisa.

Inga kommentarer: