onsdag 3 juni 2009

Portal

Igårkväll spelade jag färdigt Portal som ingår i The Orange Box.
Spelet har en fantastisk grundidé som utnyttjas på ett spännande sätt.
Själva känslan i spelet var förvånansvärt dystert. Avsaknaden av mänskliga karaktärer ger en alienerande stämning. Datarösten har många väldigt roliga repliker, men denna komik bidrar snarare till den skrämmande känslan av ensamhet och utsatthet istället för att motverka den. Mot slutet av spelet kom jag att tänka på Cube-filmerna. Det finns en uppenbar koppling till dem, på det sättet att man är deltagare i ett jättelikt klaustrofobiskt experiment. Spelet var på många ställen svårt. Men på ett bra sätt. Aldrig så att jag i vredesmod behövde leta tips på nätet för att kunna komma vidare.
På det hela taget uppfyllde spelet alla mina förväntningar. Och dessa var skyhögt ställda efter att jag hade sett trailern.
I slutet av Half Life 2 -episode 2 antyds att de två spelen snart kommer att kopplas samman i nästa Half Life-del. Det ser jag fram emot.



Inga kommentarer: