torsdag 19 mars 2009

Kul på svenska

Kul på Svenska är en av mycket få standupklubbar i Sverige som har en bastu i logen. Kanske beror det på att Riku Koponen, som driver klubben tillsammans med Robert Larsson, har finskt påbrå. Logen hade även en darttavla och en svag doft av omklädningsrum.


Emma Knyckare i logen.

Kul på Svenska huserar på en intim restaurang som heter Mitt 2 Hem, på Andra Långgatan i Götelaborg. Jag åkte upp till klubben tillsammans med Fritte i min pappas bil. Ali, som tog emot oss på stället, infriade alla fördomar om hur trevliga göteborgare kan vara när de inte har uppfostrats till att ha mindervärdeskomplex. Vi kände oss grymt välkomna. Det gör mig alltid lycklig att se krögare som engagerar sig i att verkligen göra förutsättningarna för arrangemanget så bra som möjligt.


Sandra Ilar på scen.
Fritte bloggar omsorgsfullt om kvällen här. Jag instämmer i det han skriver.
Det som gjorde mig extra varm var att se att Emma Knyckare fortsätter att köra standup efter sin debut hos oss på Oslipat. Jag har sällan sett nybörjare som får mig att känna mig så trygg och bekväm som publik. Igår log jag med hela ansiktet och skrattade gott när jag såg henne. Likaså blev jag lycklig av att se Sandra Ilar igen. Hon är störtskön, och jag längtar redan efter att få se henne på Oslipat (6/5). Jag njöt dessutom i fulla drag av Fritte Fritzson. Han var verkligen i toppform och gav järnet.


Fritte Fritzson.
Efteråt drack vi grogg, öl, kaffe och läsk. Vi snackade både om stand up comedy och Luleås ungdomskultur i början av 2000-talet.
I morse vaknade vi hemma hos Riku. När Fritte skulle ta på sig kalsongerna efter duschen gled handduken av och jag råkade se hans kuk en kort sekund. Men varken jag eller Fritte låtsades om det, och vi fortsatte att prata som om ingenting hade hänt. Men jag såg i hans ögon att han såg att jag såg. Och han såg glad ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Logen ser ut som en bungalow tycker jag :)