torsdag 6 maj 2010

Oslipat Privat 7

Det var en fin Oslipatkväll igår. En mycket brokig samling komiker underhöll oss. Åldersspannet på de medverkande var 18-59 år.
Jag satt på läktaren, och Fritte ledde kvällen. För andra gången på raken kunde jag luta mig tillbaka och ohämmat dricka så många öl min mun krävde. Jag föreställer mig att det är så här jag kommer att leva livet när jag blir pensionär. Jag inbillar mig inte att jag barnen kommer och hälsar på, utan satsar på ett tillfredsställande uteliv.

I logen innan föreställningen: Fritte, Karin Adelsköld, Christina Claesson, Kringlan och Nathalie Söderquist kan man se ansiktet på.
Först ut var den extrainsatte Nathalie Söderquist, som drog igång kvällen med bra energi. Sen kom "high school-drop out" upp på scenen Emma Wessleus och beskrev sin mamma på ett säkert helt korrekt sätt. Christopher Linnell roade publiken med väldigt sköna act outs innan det var dags för Christina Claesson.

Christina Claesson på scen.
Det här var Christinas femte gång på en standupscen. Men hon har stått på scen väldigt många gånger innan. Christina är i första hand berättare, och det är som sådan jag har sett henne oräkneliga gånger. Jag är en stor beundrare. Det finns ingen annan berättare som har inspirerat mig mer. Christina berättar bara historier som hon har hittat på själv, till skillnad från många andra i berättarskrået. Och när jag började berätta själv så var det just dessa moderna historier som fascinerade mig i första hand, och som jag själv ville börja skriva. Att Christina nu har börjat med standup känns väldigt spännande. Eftersom jag vet vilken otroligt smart och originell humor hon sitter inne med så följer jag uppmärksamt hennes utveckling. Det bäddar för något helt unikt, och därför hoppas jag verkligen att hon fortsätter. Första akten avslutades av Ahmed Berhan. Och det innebar förstås att lokalen kokade när det var dags för paus.

Ahmed Berhan.
Kringlan i pausen.

Kringlan på scen.
Andra akten inleddes säkert av Tora Larsson, som bland annat bjöd på sin underbara Poetry Slam-rutin. Jag insöp den tacksamt. Karin Adelsköld gav ett varningens ord om att skaffa barn för tidigt i livet (innan 50, om jag fattade det rätt). Det fick mig att känna mig trygg i mina livsval. Kringlan Svensson avslutade kvällen formidabelt med lagom mycket snuskskämt. Hans nya skämt om att ha en låt på huvudet var det bästa skämtet jag har hört på mycket länge. Och hans Palmerutin har utvecklat sig till en modern klassiker. Kalas.

Inga kommentarer: